När ätande blir ett problem

*VARNING: Kan vara triggande om du har en ätstörning.*
 
---
När jag var omkring 11 år fick jag för mig att jag vägde för mycket.
Vi var ett gäng som pratade om vad vi vägde under skollunchen en dag
och jag fick reda på att en annan tjej i klassen vägde mindre än mig.
Jag vet inte varför, men det måste ha triggat något i mig.
Visst hade jag väl inte världens bästa självkänsla, men vad jag minns så
hade jag inte oroat mig särskilt mycket över min vikt innan den dagen.
 
Men då började jag göra det.
Jag åt mindre och tränade överdrivet mycket.
Jag fick träffa skolsköterskan tillsammans med mina föräldrar
och enda ursäkten jag hade till att jag gått ner i vikt var
att jag hade slutat äta popcorn (wow, bra lögn där, Emelie).
Jag kommer inte ihåg om det var efter det som jag började äta
mer normalt igen, men efter ett tag gjorde jag i alla fall det.
Och det kändes jätte skönt.
 
Men tyvärr slutade inte min ohälsosamma relation till mat där.
Så extremt som det var då har det inte blivit igen,
men det har gått upp och ner och varit långt ifrån bra.
Mat har varit en tröst och ett sätt att döva mina känslor tror jag.
På samma gång har det också varit förenat med skam.
Skam som har lett till att jag känt mig tvungen att vara "extra nyttig"
i perioder för att kompensera för de gånger jag ätit för mycket.
Det är en ond cirkel, för om man begränsar sitt ätande
så kommer kroppen skrika efter allt det där man "inte får" äta.
Tragiskt nog tror jag att väldigt många känner igen sig i det här.
 
I somras gick jag till slut till en dietist.
Tanken från början med att gå dit var faktiskt att få hjälp att gå ner i vikt,
men sen ändrade jag mig och sa att jag tror att jag kan ha en ätstörning.
Även om jag inte tycker att jag fått ut precis allt som jag önskat av besöken,
så har min dietist i alla fall gett mig en knuff i rätt riktning.
Det + att jag har läst boken Mattillåtet har fått mig att inse hur viktigt
det är att LÅTA sig själv äta det man vill och tills man blir mätt.
Kan verkligen rekommendera den boken om du precis som jag
tänker och oroar dig mycket över vad du äter.
 
Skammen och oron har inte lagt sig än och då och då
faller jag tillbaka in i mina gamla vanor och tankebanor.
Men jag tror och hoppas att jag äntligen är på rätt spår.


Kommentarer
Postat av: Linnea

Skickar massa kärlek<3 Tycker överlag att samhället arbetar emot att vi ska kunna bli friska från ätstörningar. Budskap om vad man ska äta och hur man ska se ut finns ju precis överallt. Känner igen dina tankegångar, och jag är enormt imponerad av att du både har upptäckt problemet, och haft styrkan att ta tag i det. Jag hoppas verkligen att det bara blir bättre från och med nu.

Är fruktansvärt ledsen över den del jag har haft i det här, för det vet jag att jag har även om det inte har varit medvetet. Så... Förlåt? Säg gärna till om jag råkar hetsa åt något håll igen.

Svar: Håller med, de säger att man ska vara nöjd som man är, men samtidigt sänder de ut budskap om hur man ska gå ner i vikt och få platt mage. Tack <3 Jag är också väldigt glad att jag äntligen insett vad jag hållit på med.
Och det är verkligen inte ditt fel! Förlåt om du fått den uppfattningen.
Emi

2015-10-04 @ 23:10:42
URL: http://sirenehaven.blogspot.com
Postat av: Louise

Vilket viktigt inlägg, modigt skrivet! Jag är också ledsen om jag har gjort saker värre genom allt prat om raw food, socker och candida diet den här våren, förstår nu att det kanske blev för mycket. Det känns så bra att höra att du känner att du är på rätt väg, jag håller tummarna för att det fortsätter så. Det viktigaste är att du mår bra i dig själv och faktiskt tycker om det du äter. Många kramar <3

Svar: Tack <3 :) Jag hoppas också att det fortsätter på rätt spår. Och du ska inte heller känna att det var ditt fel. Kram
Emi

2015-10-05 @ 08:31:19
Postat av: Emma

Otroligt bra skrivet! Känner verkligen igen mig, särskilt i den onda cirkeln av restriktioner och överätning, men har nog aldrig riktigt insett hur allvarligt problem det är. Igen, mycket bra inlägg.

Svar: Tack så mycket :) Trist att du känner igen dig i det också, men jag antar att det är väldigt väldigt vanligt. Så skumt att det blivit till något "normalt".
Emi

2015-10-06 @ 14:42:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: