Vad vill jag?

Som jag redan nämnt så funderar
jag på att bli konditor.
Den senaste veckan har jag kollat upp
typ alla konditorutbildningar som jag
lyckats hitta (i Sverige)
och jag har faktiskt varit väldigt peppad.
 
Men sen så kommer det såna där stunder
(som nu) då jag ifrågasätter mig själv;
Är det här verkligen vad jag vill?
Är jag tillräckligt engagerad för just detta?
Kommer jag vara mycket sämre än alla andra?
Har jag för lite kunskap?
Kommer jag tröttna på det?
Kommer jag ångra mig?
Vill jag verkligen jobba med det här?
Kommer det bli roligt?
 
Inte direkt för att något har förändrats,
men för jag inte är 100% säker på mina drömmar.
Jag vet att jag gillar mat och bakning.
Jag vet att jag blir inspirerad av att leta nya recept
och hitta på egna recept och jag vet att
jag gillar att bjuda folk på mat och sötsaker.
Men vill jag stå i ett konditori och baka
samma sak om och om igen varje dag?
Jag vet inte.
Är det så det kommer vara?
Jag vet inte säkert.
 
Visserligen kan jag gå en konditorutbildning
och använda den på andra sätt.
Starta något eget, på mitt eget sätt.
Det är ju inga onödiga kunskaper att kunna
baka goda saker och veta hur man gör det "rätt".
Det kan jag använda.
Och jag tror mycket väl att jag skulle kunna tycka
det är roligt att få lära mig allt detta.
 
Men det kan också vara otroligt tråkigt.
Vad vet jag?
Det beror kanske på hur de lär ut det.
Jag är nyfiken på att lära mig mer,
men om allt blir för tekniskt och handlar om perfektion...
då vet jag inte om jag skulle ha roligt.
 
Jag antar att det inte skadar att ta en risk/chans.
Om jag inte gillar det, så kan jag åka hem, eller hur?
Men jag blir så osäker på om jag verkligen vill
eller om jag bara vill för att jag fantiserat ihop att det ska bli så fantastiskt.
Intalat mig själv att jag vill, liksom.
 
Åh, jag vet inte.
Men jag är rätt säker på att jag ska ansöka i alla fall.
Jag kan väl inte förlora så fruktansvärt mycket på det.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: